Zeker wat betreft de aanbreng van allergenen,  wij, oh brave Belgen, hebben een oh zo vast patroon in het denken en doen van onze dagelijkse behoeften.  Dat stel je temeer vast in het patroon van het denken hoe wij met mensen en klanten omgaan.

Laat ze zelf maar zeggen wat er mankeert” hoor ik u maar al te vaak vertellen.  Maar stel je eens in de plaats van iemand die een serieus probleem heeft maar toch nog de moed heeft om zijn of haar eigenwaarde te behouden.

Nu hoor ik u nogmaals zeggen “kom toch op voor je zelf en vertel wat er aan de hand is”.  Ok, tot zover ben ook ik misschien mee in het denkpatroon van velen onder ons.

Maar laat ons niet vergeten dat eigenwaarde tegenwoordig een zeldzaam goed is, zeker nu alles meteen op de sociale media terecht komt. En ja, soms is het niet erg dat je eens iets NIET op de sociale media gooit.

Zo is het ook met onze Allergenen.

Zou jij jezelf in een overvolle winkel durven uiten als een lactose intolerant iemand?

Of heb jij graag dat pakweg je dorpsgenoot van aan de andere kant van het dorp, die je af en toe eens ziet in de slagerij, weet dat jij last hebt van de mosterd in dat zo lekker uitziend potje vleessla?

Neen toch, vertel jij graag dat je zoveel zin hebt in een lekker pistolet met een dikke laag preparé maar dat je niet durft te vragen of er nu al dan niet gluten in aanwezig zijn?

Wel, onze Belgische wetgeving rond allergenen die toegepast wordt naar Europese regels, zegt ons botweg dat je het zelf maar moet uitzoeken.  Want elke slager die dat lekkere slaatje verkoopt heeft ergens goed zichtbaar (ja want dat is de verplichting) een leuke pancarde of aankondiging staan of hangen dat je zelf maar moet vragen of jij last hebt van diarree na het eten van die lekkere pistolet met preparé

Elk restaurant heeft wel ergens in zijn kaart een regeltje staan “bent u allergischMeld het aan onze medewerkers!” En ’t ja u had nu net zin in die lekkere pasta met pesto, maar je weet nu helaas niet wat voor allergenen er in die pesto zitten want er zijn nu eenmaal honderden recepten van pesto.

Pech dus, dan moet je maar thuis blijven van dat restaurant of moet je maar een slaatje nemen in de hoop dat er geen vinaigrette aan toegevoegd is waar toevallig ook mosterd in verwerkt is.

Zou het dan niet beter zijn dat al onze koks, restauranteigenaars, slagers, bakkers ja zelfs die dame van dat koffiehuisje op de hoek waar die overheerlijke kriekentaart op de kaart staat heel simpel een sticker met een glutensymbool op dat kaartje plakt waar de prijs toch al op vermeld staat?

Is het niet makkelijker om gewoon en symbool onder die pasta te plakken of te printen dat aangeeft dat die pesto waar jij nu net zoveel zin in hebt noten bevat?

Of dat er op dat mooie kaartje in de vleessla bij de slager om de hoek vermeld staat dat er in die vleessla die er zo goed uitziet vermeld staat dat die mosterd bevat?

Dat denkpatroon van “de klant heeft het probleem dus hij of zij moet er zelf maar achter vragen” zien wij graag andersom.

Als klant onmiddellijk opmerken dat je die lekkere preparé niet mag kopen omdat er nu eenmaal gluten in verwerkt zijn is toch veel klantvriendelijker.  Nietwaar?

Uiteraard, want nu hoef ik niet de drempel over en tegen een volle winkel waar 20 klanten staan te wachten om geholpen te worden te vertellen dat ik die gluten niet verdraag.

Met die sticker op die menu hoef ik nu niet meer tegen de ober te zeggen terwijl de 2 tafels naast mij kunnen meeluisteren dat ik een vinaigrette wens zonder mosterd omdat ik nu eenmaal intolerant ben voor mosterd.

Een eenvoudig symbool dat uitwijst welke allergenen er in dat lekkere stukje taart zit kan klanten zoveel makkelijker overhalen om de volgende keer terug naar jou zaak te komen en zelfs speciaal naar jou zaak te komen omdat hij of zij nu niet meer moet vertellen waar hij of zij een allergische reactie op kan maken.

Dat denkpatroon van onze bakker, slager, kok,… zou zoveel klantvriendelijker zijn.

En dat is vanaf nu mogelijk want wij van Hygieia zijn pioniers om dat denkpatroon aan te passen en alle klanten van jou zaak te informeren zonder dat de klanten hun allergieën kenbaar moeten maken.

Perfect binnen de wetgeving, wij zijn zelf vooruitstrevend wat dat betreft.

En nu hoor ik u zeggen “pff wat een werk voor de klant”.
Neen, toch niet, want wij kunnen al die administratie voor jou in orde brengen.

Inclusief een bedrijfseigen allergenenfiche voor jou huisgemaakte slaatjes en gerechten.

Heel eenvoudig, wij doen het werk voor jou.

En als je nu graag nog meer wil weten over wat wij doen?

Dan surf je simpel naar www.hygieia.be
Mail je eenvoudig naar info@hygieia.be
of bel je heel makkelijk naar 0474 69 81 47

Zo staan wij jou te woord over onze diensten en hoe wij het werk en het leven eenvoudiger kunnen maken.

 

Kurt Van Tendeloo
Trainer, adviseur en begeleider van Allergenen, HACCP en voedselveiligheid.