Horeca, een sector die nog veel hulp kan gebruiken.

Horeca, een sector die nog veel hulp kan gebruiken.

 

Horeca, een vak apart waar mensen worden verwend, een vak waar diegene die kiezen voor een beroep in de horeca met passie voor u klaar staan.

Met passie omdat horecaberoepen steeds paraat staan als u de beentjes onder tafels steekt en zalig geniet van die welverdiende avond na een week hard werken.

 

Maar ook een sector die veel ‘klaagt en zaagt’ over van alles en nog wat. Terecht? Dat laat ik in het midden. Het is wel zo dat de regelgeving in de horeca zwaar is, denk maar aan het debat rond de witte kassa. Of dikwijls het weer dat in de zomermaanden niet mee zit. Enfin er is altijd wel iets, maar is dat ook niet zo in de andere beroepscategorieën?

 

Regeltjes en wetten zijn er nu eenmaal voor iedereen. Je moet nu eenmaal die regels volgen, of ze nu leuk zijn of niet, of ze nu terecht zijn of niet, of ze nu haalbaar zijn of niet.

 

In de horeca kennen we wel wat van die regeltjes, zoals iedereen zich aan de boekhoudkundige regeltjes moet houden is het niet meer dan normaal dat ook de horecasector dat doet. Net zoals je je personeel in de hand houdt met regels en wetten die (terecht of onterecht) nu eenmaal nageleefd moeten worden om de sociale verworvenheden te bewaken, is het vandaag niet meer dan normaal dat men dat doet.

 

Sommigen hebben wel eens van die creatieve ideeën, maar als die dan te rijmen vallen met de wetgeving rond fiscaliteit, personeelsbeheer of andere te volgen regels en wetten is dat in principe voldoende om je zaak te runnen.

Zolang deze ideeën constructief zijn kan het zelfs gebeuren dat deze via procedures mee opgenomen worden in de wetten en de regels.

Dus in plaats van te klagen over de werkdruk en over het personeel dat weer eens moeilijk doet, laat ons op een constructieve manier meedenken aan een oplossing die voor iedereen nuttig kan zijn.

 

Zo is er ook een regelgeving rond voedselveiligheid en allergenenbeheer. Laat nu dat net eentje zijn die het laatste jaar verplicht is om te volgen. Maar laat ons ook eerlijk zijn dat de overheid deze Europese verordening wel volgt maar dat zij niet altijd duidelijk stelt hoe deze moet geïnterpreteerd worden. Bijvoorbeeld een autocontrolesysteem, een mooi systeem om ervoor te zorgen dat u als klant er zeker van kan zijn dat u in een voedselveilige zaak uw favoriete gerecht zonder zorgen kan nuttigen.

Tot op heden hebben kleine en middelgrote horecazaken nog steeds niet de moed genomen om deze optimaal in te plannen in hun zaak. Nu kan ik wel garanderen dat 50% van de zaken waar u gaat genieten van een lekker diner in orde is met de voedselveiligheid.

 

Helaas is er nog steeds 50% die dat niet is. En dan moet u denken dat zo’n autocontrolesysteem op termijn veel geld kan besparen voor uw favoriete restaurant? Dus in plaats van te ‘klagen en te zagen’ over het terechte of onterechte feit dat alles veel geld kost, is dit een manier om te besparen op de federale kosten die men verplicht is te betalen.

 

Het is dan ook niet te begrijpen dat 90% van de horecazaken nog geen gevalideerd autocontrolesysteem hebben. Uiteraard komt hier wel wat administratie en opvolging bij kijken maar in een digitaal tijdperk en een moderne filosofie waar kwaliteit steeds belangrijker wordt kan dit door professionelen volledig uitgewerkt en aangeleverd worden.

Want uw boekhouding doet u immers toch ook niet meer zelf? En die loonsadminstratie? Daar heeft u toch ook specialisten voor die alles voor u regelen?

Waarom zou u dan voor uw voedselveiligheid geen specialisten onder de arm nemen?

 

Deze regels worden nu eenmaal strenger en meer ingewikkelder dan ooit.

Zou u als klant bijvoorbeeld in een restaurant waar iedereen u kan horen graag bekend maken dat u een allergie aan lupine heeft? Ik hoor de ober al zeggen ‘pardonwatzegtunuweer?’ ‘Daar heb ik nog nooit van gehoord!!’ Stel u voor dat deze ober vervolgens gaat informeren naar de aanwezigheid van lupine in het gerecht. U moet helaas lang wachten, want alle gegevens zijn vandaag de dag nog steeds verspreid waardoor opzoekwerk lang duurt.

Om dan uiteindelijk een antwoord op uw vraag te krijgen ‘ik denk van niet’

 

U zou maar eens zeer gevoelig zijn voor lupine……

Jammer maar helaas, als ik in uw schoenen zou staan zou ik de keuze maken om niet meer naar het restaurant te gaan, gewoon omdat men niet weet wat er in hun gerecht aanwezig is.

 

Net daarom, om u als klant en uw favoriete restaurant te helpen, hebben wij een zeer handig systeem ontwikkeld dat onmiddellijk beschikbaar is als u uw vraag aan de ober stelt.

U hoeft niet meer te wachten tot de ober alle gegevens heeft verzameld, u hoeft geen angst meer te hebben op een antwoord ‘ik denk van niet’.

Neen, met ons systeem kan u gegarandeerd zeker zijn dat uw favoriete restaurant de juiste informatie aan u doorgeeft.

We kunnen zelfs nog een stap verder gaan zodat u dat niet meer hoeft te vragen maar dat u onmiddellijk visueel geïnformeerd bent naar allergenen in uw favoriete gerecht.

 

En dat allemaal zonder dat uw favoriete restaurant, taverne, bistro, eetcafé, frituur, snackbar, ….. veel werk moet verrichten om al deze gegevens te verzamelen, want Hygieia doet dat voor hen.

Juist, accuraat, up to date, correct en centraal.

 

Hygieia, een partner die u veel stress, geld en werk kan besparen.

www.hygieia.be         info@hygieia.be        0474 69 81 47